6. Realizacja Projektu "Q"- płyta DVD.

 

              I. W systemie Spatial Stereo  na 4 głośniki wykonałem płytę DVD - VIDEO: NAGRANIA PRZESTRZENNE_NR_1  [do pobrania].

 

 

Są na niej następujące nagrania:

1. na 4 kanały -    Fuga czterogłosowa d-moll Nr V [BWV 874] Jana Sebastiana Bacha,

2. na 6 kanałów - Identyfikacja kanałów oraz

                          - Sekstafon (skomponowany przez mnie temat a la Vivaldi).

3. na 8 kanałów - Oktafon (skomponowany przez mnie temat a la Bach na 8 instrumentów).

4. na 9 kanałów - Allegro z Sonaty C-dur Wolfganga Amadeusza Mozarta oraz

                          - Badinerie z Suity Nr 2 h-moll [BWV 1067] Jana Sebastiana Bacha.

 

Sekstafon i Oktafon mogą być traktowane również jako kolejne wersje identyfikacji kanałów, ponieważ temat muzyczny pojawia się w nich kolejno na różnych kanałach.

 Zarazem są to przykłady na to, w jaki sposób można wykorzystać wielokanałowe nagranie do wyeksponowania różnych wątków muzycznych.

 

 

* * * * * * *

 

        II. Kolejną płytę w systemie Spatial Stereo  na 6 głośników wykonałem jako DVD-Data MULTI CH 6.0

 

 

                 

Płytę  (lub poszczególne utwory) można odtwarzać jako  stereo, lub jako wielokanałową:

- odtwarzacz płyt DVD (przy wyłączonych DOLBY i DTS) łączymy kablem HDMI (lub koaxialnym kablem optycznym) z zestawem KINA DOMOWEGO,

- KINO DOMOWE (przy wyłączonych DOLBY i DTS)  ustawiamy w trybie:

MUSIC, GAME lub DIRECT - w formacie MULTICHANNEL in 7.1 (MULTI CH in 7.1)

 [ustawienia dla kina domowego DENON AVR -2000].

 

 

Ponieważ różne urządzenia stosują odmienną numerację kanałów, zrobiłem 2 wersje utworów:

 

              1. Wersja - kanały tylne mają numerację 7-8. [poniżej pliki do pobrania].

 

1. Kanały 1 - 9

2. Berlioz H. - "REQUIEM - Dies Irae"

3. Mozart W.A. - "Sonata C-dur" KV 545

4. "Badinerie"- z Suity Nr 2  H-moll - BWV 1067- J.S.Bach

5. Gershwin G.- Leggiero z "Rhapsody in Blue"

6. Pink Floyd - wokaliza "The Great Gig in the Sky"

7. "INSIDE MOVING MUSIC" - W.A. Ciechanowicz

 

 

              2. Wersja  - kanały tylne mają numerację 5-6. [poniżej pliki do pobrania].

 

1. Kanały 1 - 9

2. Berlioz H. - "REQUIEM - Dies Irae"

3. Mozart W.A. - "Sonata C-dur" KV 545

4. "Badinerie"- z Suity Nr 2  H-moll - BWV 1067- J.S.Bach

5. Gershwin G.- Leggiero z "Rhapsody in Blue"

6. Pink Floyd - wokaliza "The Great Gig in the Sky"

7. "INSIDE MOVING MUSIC" - W.A. Ciechanowicz

 

W każdej wersji jest plik Kanały 1-9, który służy do identyfikacji, która wersja będzie prawidłowo odtwarzała nam nagrania.

Jeżeli po prawym przednim głośniku usłyszymy od razu głośnik tylny = jest to wersja nieodpowiednia dla naszych urządzeń (programów),

a więc trzeba przejść do nagrań w drugiej wersji.

Ponieważ nie używam kanału nr 3 CENTER i kanału nr 4 LFE/SB - w rzeczywistości jest to format 6.0 i tak go opisuję.

 

                                    Witold Antoni Ciechanowicz, 15.04.2021

 

********************************************************************************************************************

 

Na zakończenie chciałbym odnieść się do lansowanego przez niektórych inżynierów dźwięku poglądu, że nie ma sensu zajmować się wielokanałową muzyką przestrzenną, bo TYLKO 0,8% ludzi jest nią zainteresowanych! Przecież 0,8%  w Polsce - to jest ponad 300 000 ludzi -  to wcale niemało. Nawet jeżeli płytę chciałby mieć tylko co dziesiąty z nich - to zainteresowanych będzie 30 tysięcy ludzi, a więc jak na nasze warunki - całkiem niezły nakład. Jeżeli dodać do tego, że na moją stroną internetową

http://kwadrofonia.com.pl/

od zeszłego roku było już ponad 2 tysiące wejść - widać, że z tym brakiem zainteresowania to nie do końca jest prawda. Ponadto nie tylko kilka osób tym się zajmuje - są różne fora internetowe, pokazy muzyki kwadrofonicznej organizowane przez sklepy muzyczne i organizacje, jest  płyta Surround - "1976: A SPACE Odyssey" Zbigniewa Wodeckiego. Natomiast użytkowników Kina domowego w miarę rozwoju społeczeństwa będzie sukcesywnie przybywać, a gdyby udało mi się zainteresować szkolnictwo artystyczne, kompozytorów i muzyków - być może muzyka przestrzenna odzyskała by  należne jej miejsce na mapie kulturalnej kraju. Nie zapominajmy przy tym, że podobne zainteresowanie występuje już od dłuższego czasu na całym świecie i byłoby przykro, że znów ktoś nas wyprzedził, że znów stać nas wyłącznie na realizację cudzych pomysłów.

 

Stąd więc mój apel do wszystkich zainteresowanych:

 

REAKTYWUJMY WSPÓLNIE MUZYKĘ PRZESTRZENNĄ!

 

Witold Antoni Ciechanowicz, 15.04.2021

ZAIKS Sekcja A i B