6. Realizacja Projektu "Q"- płyta DVD.

 

    W systemie Spatial Stereo  wykonałem płytę NAGRANIA PRZESTRZENNE_NR_1  [do pobrania].

 

Są na niej następujące nagrania:

1. na 4 kanały -    Fuga czterogłosowa d-moll Nr V [BWV 874] Jana Sebastiana Bacha,

2. na 6 kanałów - Identyfikacja kanałów oraz

                        - Sekstafon (skomponowany przez mnie temat a la Vivaldi).

3. na 8 kanałów - Oktafon (skomponowany przez mnie temat a la Bach na 8 instrumentów).

4. na 9 kanałów - Allegro z Sonaty C-dur Wolfganga Amadeusza Mozarta oraz

                         - Badinerie z Suity Nr 2 h-moll [BWV 1067] Jana Sebastiana Bacha.

Sekstafon i Oktafon mogą być traktowane również jako kolejne wersje identyfikacji kanałów, ponieważ temat muzyczny pojawia się w nich kolejno na różnych kanałach.

 Zarazem są to przykłady na to, w jaki sposób można wykorzystać wielokanałowe nagranie do wyeksponowania różnych wątków muzycznych.

 

* * * * * * *

Na zakończenie chciałbym odnieść się do lansowanego przez niektórych inżynierów dźwięku poglądu, że nie ma sensu zajmować się wielokanałową muzyką przestrzenną, bo TYLKO 0,8% ludzi jest nią zainteresowanych! Przecież 0,8%  w Polsce - to jest ponad 300 000 ludzi -  to wcale niemało. Nawet jeżeli płytę chciałby mieć tylko co dziesiąty z nich - to zainteresowanych będzie 30 tysięcy ludzi, a więc jak na nasze warunki - całkiem niezły nakład. Jeżeli dodać do tego, że na moją stroną internetową

http://kwadrofonia.com.pl/

od zeszłego roku było już ponad 2 tysiące wejść - widać, że z tym brakiem zainteresowania to nie do końca jest prawda. Ponadto nie tylko kilka osób tym się zajmuje - są różne fora internetowe, pokazy muzyki kwadrofonicznej organizowane przez sklepy muzyczne i organizacje, jest  płyta Surround - "1976: A SPACE Odyssey" Zbigniewa Wodeckiego. Natomiast użytkowników Kina domowego w miarę rozwoju społeczeństwa będzie sukcesywnie przybywać, a gdyby udało mi się zainteresować szkolnictwo artystyczne, kompozytorów i muzyków - być może muzyka przestrzenna odzyskała by  należne jej miejsce na mapie kulturalnej kraju. Nie zapominajmy przy tym, że podobne zainteresowanie występuje już od dłuższego czasu na całym świecie i byłoby przykro, że znów ktoś nas wyprzedził, że znów stać nas wyłącznie na realizację cudzych pomysłów.

 

Stąd więc mój apel do wszystkich zainteresowanych:

 

REAKTYWUJMY WSPÓLNIE MUZYKĘ PRZESTRZENNĄ!

 

Witold Antoni Ciechanowicz, 28.11.2020

ZAIKS Sekcja A i B