KINO
DOMOWE - kontynuacja, czy mistyfikacja?
Uważa się powszechnie, że systemy kina domowego
są kontynuacją kwadrofonii. Gdyby tak było - zbędne byłoby szukanie innych
rozwiązań.
Przyjrzyjmy się jednak bliżej jak systemy te
działają.
Oczywiście w pierwszym
momencie jesteśmy pozytywnie zaskoczeni ilością kanałów (od 5.1 do 9.1, a nawet
do 11.1) oraz ilością kombinacji (nawet kilkanaście) różnych odmian systemów
dźwiękowych Dolby i DTS (Digital Theatre System).
Jednakże
po pewnym czasie uważny słuchacz odkryje, że dźwięki kanałów tylnych, to jest tylko
to samo STEREO, co w kanałach przednich, za to podane z lekkim
opóźnieniem, że często kanały tylne są podawane jako MONO (!), a dodatkowe
przednie kanały znów dają to samo STEREO, ale są ograniczone tylko do najwyższych
częstotliwości.
Dlatego
systemy kina domowego tylko udają systemy wielokanałowe. Cały ich sekret polega
na zastosowaniu sztywnych ALGORYTMICZYCH MATRYC, które tak samo przetwarzają plik stereo w setkach, a nawet
tysiącach nagrań, zupełnie niezależnie od muzyki.
Działanie
algorytmicznych matryc można przedstawić w następujący sposób:
zakres pliku STEREO od 20 Hz do
20 000 Hz jest podzielony bramkami częstotliwości na poszczególne
zakresy, które są kierowane do poszczególnych głośników:
Zakres częstotliwości |
Głośniki
i ich zawartość w algorytmicznych matrycach |
16 000 Hz - 20 000 Hz |
dodatkowe
głośniki przednie wysokich tonów (tu są też efekty: deszcz wiatr i i.),
dodatkowe głośniki przednie wysokich tonów (tu są też efekty: deszcz wiatr i
i.), |
12 000 Hz
- 16 000 |
głośniki
przednie |
8 000 Hz - 12 000 Hz |
głośniki
boczne (bardzo często
nazywane surround left i right |
4 000 Hz - 8 000 Hz |
głośniki tylne
(również często nazywane surround left back i right back) |
20 Hz - 4 000 Hz |
głośnik
niskotonowy (subwoofer) |
|
do głośnika
przedniego centralnego (FC) kierowana jest mowa. |
Z tego zestawienia - oczywiście hipotetycznego,
bo firmy fonograficzne nie zdradzają szczegółów swoich algorytmów, a ponadto
każda z nich robi to trochę inaczej - wynika, że wprawdzie udało im się w
wielokanałowej formie uatrakcyjnić odbiór efektów dźwiękowych - jednakże nie
objęło to muzyki - w dalszym ciągu jest ona podawana jako stereo z dodatkiem
linii opóźniających, dodatkowych pogłosów lub
innych efektów elektronicznych. W rezultacie zamiast muzyki
wielokanałowej - otrzymujemy produkt pseudo wielokanałowy,
który nie może zadowolić ani wytrawnego
znawcy muzyki, ani muzyka.
Natomiast
zarówno kwadrofonia, a jeszcze w większym stopniu Spatial Stereo pozwalają kierować
do konkretnego głośnika ściśle określone partie muzyki - kierowane tam przez realizatora dźwięku, a
nie przez komputerowe, działające "na ślepo"
matryce algorytmiczne.
Dlatego
niektórzy inżynierowie dźwięku określają systemy kina domowego jako
MISTYFIKACJA
- co w całej rozciągłości potwierdzam. Mam
bowiem kino domowe niezłej marki, które wykorzystuję jednak tylko jako
wzmacniacz stereo.
Niestety - w podobny sposób - z wykorzystaniem programów symulujących wielokanałowość nagrywana jest większość płyt dostępnych na rynku. Wystarczy stereo przepuścić przez matrycę algorytmiczną - i już można sprzedawać płytę jako wielokanałową, choć jest to tylko to samo stereo i nic więcej.
Niestety - w podobny sposób - z wykorzystaniem programów symulujących wielokanałowość nagrywana jest większość płyt dostępnych na rynku. Wystarczy stereo przepuścić przez matrycę algorytmiczną - i już można sprzedawać płytę jako wielokanałową, choć jest to tylko to samo stereo i nic więcej.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
It is generally
believed that home theater systems are continuation of quadraphony.
If that were the
case - it would be unnecessary to look for other solutions.
Let`s take a
closer look at how these systems work.
Of course, at first we are positively
surprised by number of channels (from 5.1 to 9.1, and even up to 11.1) and the
number of combinations (even a dozen or so) of different varieties of Dolby and
DTS (Digital Theater System) sound systems.
However, after some time, an attentive
listener will discover that the sounds of the rear channels are just the
same as STEREO as in the front channels, but given with a slight delay,
that often the rear channels as MONO (!), and the additional front channels
again give same STEREO, but limited to the highest frequencies only.
Therefore, home theater systems only
pretend to be multi-channel systems. Their whole secret lies in the use of
rigid ALGORITHY MATRIXES, which process the stereo file in the same way in
hundreds or even thousands of recordings, completely independent of the music.
The operation of algorithmic matrices
can be represented as follows:
STEREO file renge
from 20 HZ down 20,000 Hz is divided by frequency gates into individual ranges
that are directed to individual speakers:
frequency
range |
Speakers and their content in
algorithmic matrices |
16 000 Hz - 20
000 Hz |
additional high-frequency front speakers (here are
also the effects: rain, wind and so on), |
12 000 Hz - 16 000 |
front speakers |
8 000 Hz - 12
000 Hz |
side speakers (very often called surround left and
right) |
4 000 Hz - 8
000 Hz |
rear speakers (also often called surround left back
and right back) |
20 Hz - 4 000
Hz |
woofer
(subwoofer) |
|
speech is directed to the front center (FC) speaker.
|
From this list -
of course hypothetical, because record companies do not reveal the details of
their algorithms, and addition each of them does it a little differently - it
follow that although they managed to make reception of sound effects more attractive
in a multi-channel form - however, this did not include pseudo multi-channel
product that cannot be satisfied neither a seasoned music expert for music.
On the other hand, both quadrophony
and, even more so, Spatial Stereo allow directing specific speaker - directed there
by the sound engineer and not by computer, operating "on blind"
algorithmic matrices.
That`s why sound engineer refer to home theater system as
HOAX
- which I confirm
in full. I have a nice home cinema, which I use only as a stereo amplifier.