Nagrywanie w systemie Spatial Stereo

 

 Spatial Stereo pozwala NAGRYWAĆ do 8  instrumentów muzycznych (lub  grup instrumentów muzycznych) na 8-miu niezależnych kanałach i ODTWARZAĆ je na 6 głośnikach.

 Każdy instrument (lub grupa instrumentów) odtwarzany jest tylko w jednym kanale,  a każdy kanał ma inne ustawienie parametrów tzw. panoramy. 

W tym systemie można również nagrywać na nowym 9 kanale, który nazwałem Center Middle (Centralny Środkowy), ponieważ znajduje się on dokładnie pośrodku obszaru słyszenia człowieka.

Przed każdym nagraniem robię szczegółową aranżację przestrzenną utworu, która pozwala dokładnie rozplanować układ poszczególnych instrumentów muzycznych (lub grupy instrumentów) i kierować je do wybranego kanału (głośnika).

Słuchacze znajdują się w przestrzeni pomiędzy 6 głośnikami, które ich otaczają ze wszystkich stron:

 

2 z przodu (FRONT),

2 po bokach (SIDE) i

2 z tyłu (BACK).

 

Między każdą parą głośników występuje tzw. efekt stereo - czyli dodatkowy kanał wirtualny, co daje możliwość słuchania aż do 9 kanałów równocześnie (kanał 9 wykorzystuję tylko sporadycznie ponieważ jego kierunkowość równa się zeru).

            Całkowita struktura kanałów w systemie Spatial Stereo wygląda więc następująco:

- 6 kanałów realnych (narożne: 1, 3, 5, 7 + dwa boczne: 4, 8) oraz

- 3 kanały wirtualne (2, 6 i 9)

 

1 LF left front  - lewy przedni       

2 CF   center front - środkowy przedni

3 RF riht front - prawy przedni

8 SL side left  -  boczny lewy     

9 CM center middle  - centralny środkowy       

4 SR side right   - boczny prawy      

7 LB left back  - lewy tylny      

6 CB   center back - środkowy tylny         

5 RB right back - prawy tylny         

 

Ten układ głośników jest w 100 % zgodny z naturalnymi kanałami słuchowymi

dostępnymi dla człowieka i zapewnia optymalny poziom muzyki przestrzennej.

Ponadto - jedną z najważniejszej rzeczy jest zapewnienie właściwej separacji kanałów. Ja preferuję stosunek obu kanałów 80% do 20% co zapewnia  znakomitą, pełną kierunkowość (dokładnie słyszymy, z którego kanału dobiegają dźwięki)

 

W moim systemie Spatial Stereo nagrałem już kilka utworów:

 

1. Fuga czterogłosowa d-moll Nr V [BWV 874] Jana Sebastiana Bacha  została poddana kilkustopniowe aranżacji.

 Napisana została przez Bacha na fortepian - a ja nagrałem ją dla większej klarowności barwami 4 instrumentów dętych w STEREO + (przestrzennym) w następujący sposób :

 

Flet

LF

Obój

RF

 

 

 

Klarnet

LB

Fagot

RB

 

 

2. Sekstafon  (muzyka W. A. Ciechanowicz) na 6 instrumentów. Temat muzyczny prezentowany jest kolejno na 6 kanałach:

2, 1, 7, 6, 5, 2, 7, 3, 6, 5, 1. Każdy instrument jest tylko na jednym kanale.

 

 

 

3. Oktafon  (muzyka W. A. Ciechanowicz) na 8 instrumentów. Każdy instrument jest tylko na jednym kanale.

Temat muzyczny prezentowany jest kolejno na 8 kanałach:

2, 6, 8, 3, 5, 1, 7, 4, a w finale wszystkie instrumenty grają razem na wszystkich kanałach.

 

 

Kanał

1.

 

2.

 

3.

Odtwarzanie:

 

Zestaw 1

FRONT

PRZEDNI

Instrument

Klarnet

 

Skrzypce

 

Flet

 

Panorama

 

 

   

 

         

 

 

Kanał

8.

 

kanał 9

Centralny Środkowy

Center Middle

CM

w tym utworze  nie jest wykorzystywany

 

4.

 

 

Zestaw 3

SIDE

BOCZNY

Instrument

Altówka

 

Obój

 

Panorama

 

 

 

 

 

 

 

Kanał

7.

 

6.

 

5.

 

Zestaw 2

Back

TYLNY

Instrument

Kontrabas

 

Fagot

 

Wiolonczela

 

Panorama

 

 

 

 

 

  

          

 

 

 

 

 

 

 

4. RHAPSODY in BLUE George Gershwine`a - Leggiero zostało nagrane według następującej aranżacji przestrzennej na 9 kanałów: 

 

1. LF - Left Front

- Lewy Przedni

2. CF - Center Front

- Centralny Przedni

3. RF - Right Front

- Prawy Przedni

8. SL - SIDE Left

- Boczny Lewy  

9. CM - Center Middle

- Centralny Środkowy 

4. SR - SIDE Right

- Boczny Prawy

7. LB - Left Back

- Lewy Tylny

6. Center Back

- Centralny Tylny

5. RB - Right Back

- Prawy Tylny

 

Główna figuracja początkowo skierowana jest na kanał CM (Center Middle - Centralny Środkowy), potem jest podzielona i kierowana do innych kanałów.  Wszystkie odzywki muzyczne: akordowe i  jednogłosowe kierowane są na przemian na różne kanały, a słuchacz odnosi wrażenie, że otaczają go ze wszystkich stron. Efekt ten nazwałem: "karuzela", bo odzywki kręcą się dookoła, jak na prawdziwej karuzeli.

 

 

 

 

5. SONATA fortepianowa C-dur [KV 545] Wolfganga Amadeusza Mozarta została poddana wielostopniowej aranżacji przestrzennej:

         a/ jest zinstrumentowana na 9 różnych instrumentów, a partia klawesynu została rozdzielona na dwie części: partia lewej ręki (Harpsihord) jest umieszczona w lewym centralnym kanale (CL) i słyszalna w lewym bocznym głośniku, a partia prawej ręki (Insomia) znajduje się w prawym centralnym kanale (CR) i słyszalna jest w prawym bocznym głośniku, co sprawie, że partia klawesynu jest odbierana "przestrzennie",

         b/ poszczególne instrumenty zostały nagrane na 9 kanałach w ściśle określonej pozycji panoramy: