PREZENTACJA
i eksperymenty z udziałem słuchaczy.
Na tym filmie video nagrane są podstawowe
informacje o Kwadrofonii i Oktafonii 8x6. [Początkowo tak nazwałem mój
system, a ponieważ taka nazwa już istniała
- zmieniłem ją na Multichannel Spatial Stereo. Na filmie jest
jeszcze stara nazwa]. Prezentowane fragmenty nagranych utworów są tylko
w wersji STEREO, ponieważ na video nie miałem wtenczas możliwości odtwarzania
wielokanałowego muzyki. Nagrania przestrzenne znajdują się w ostatniej
zakładce: Realizacja Projektu Q.
Link
do filmu:
W poprzednich stronach
szczegółowo opisałem szereg efektów przestrzennych, które udało mi się
zaprojektować, nagrać i odtwarzać. Zabrało mi to w sumie kilka lat i wymagało
użycia kilku programów komputerowych i urządzeń audio. Analogiczne efekty
przestrzenne można jednakże uzyskać w zupełnie inny i bardziej prosty sposób -
mianowicie w ramach eksperymentów z udziałem słuchaczy. Co więcej, w ten sposób prawdopodobnie można również
uzyskać takie efekty przestrzenne, których dotychczas nie udało mi się na całej
dostępnej mi aparaturze komputerowej i urządzeniach audio wytworzyć.
Na początku
eksperymentu słuchacze zostają podzieleni na dwie grupy:
- wykonawców (min. 8 osób) oraz
- właściwych słuchaczy
(ilość osób dowolna).
{do poszczególnych
eksperymentów grupy te można wyznaczać naprzemiennie: raz są wykonawcami, raz
słuchaczami ponieważ głównym założeniem tych eksperymentów jest, by jak
najwięcej osób mogło osobiście doświadczyć poczucia muzyki przestrzennej -
otaczającej}.
Słuchacze siedzą zgrupowani w pobliżu
środka sali - ich rola w eksperymencie jest bierna.
Ośmiu wykonawców
siedzi w 8 punktach sali w obszarze
zbliżonym do kwadratu - w tych samych, w których rozmieszczone są głośniki
realne i wirtualne. Ich pozycje są zgodne z głównymi kanałami obszaru
słyszenia, a więc:
- z przodu
sali siedzą: nr 1 = LF |
na środku nr 2 = CF |
nr
3 = RF |
- z lewej strony sali
nr 8
= SL |
SŁUCHACZE |
z prawej
strony sali siedzi
nr 4 = SR |
- z tyłu sali
siedzą: nr 5 = RB |
na środku nr 6 = CB, |
nr 7 = LB |
Wykonawcy siedzący w określonych niżej
lokalizacjach - wypowiadają po kolei dowolny wyraz lub kolejne sylaby
dwusylabowych wyrazów lub wydają dowolne dźwięki.
ESKPERYMENTY:
1. odzywają się po
kolei wykonawcy: 1-2-3-4-5-6-7-8 = efekt kwadratu, kilka razy powtarzany w coraz szybszym tempie daje
dodatkowy efekt kręcącego się koła,
2. odzywają się
kolejni wykonawcy: kanałów przednich (1-2-3), bocznych (4-8) i tylnych (5-6-7)
= efekt 3 linie poziome
3. odzywają się
kolejni wykonawcy kanałów: (1-8-7), prawych (3-4-5) = efekt 2 linie boczne
4. odzywają się
kolejni wykonawcy kanałów przednich: (1-2-3), tylnych (5-6-7), lewych
(1-8-7) i prawych (3-4-5) = efekt 4
linie
5. kolejni wykonawcy
kanałów: razem 2+6, potem 4+8, 2+5, potem 3+7 = efekt linie centralne +
6. kolejni wykonawcy
kanałów 1+5, potem 3+7 = efekt linie diagonalne X
7. eksperyment podobny do
poprzednich, lecz inna kolejność odzywek wykonawców:
1-2-3-7-6-5-4-8.
Wykres graficzny tego efektu ma kształt ósemki
7. dowolne
następstwa podanych wyżej wariantów.
8. inna kolejność
kanałów: np. parami naprzemiennie itd, itp
Zakładam, że w trakcie
przeprowadzania kolejnych eksperymentów - pojawią się ze strony uczestników
pomysły nowych ciekawych eksperymentów.