PREZENTACJA i eksperymenty z udziałem słuchaczy.

 

Na tym filmie video nagrane są podstawowe informacje o Kwadrofonii i Oktafonii 8x6, która obecnie nosi nazwę Spatial Stereo (Przestrzenne Stereo)

Prezentowane fragmenty nagranych utworów są tylko w wersji STEREO, natomiast pliki z nagraniami wielokanałowymi można pobrać  z podstrony

Realizacja PROJEKTU "Q"..

 

Link do filmu:

 

VIDEO_TS\VTS_01_1.VOB

 

Eksperymenty z udziałem słuchaczy.

W poprzednich stronach szczegółowo opisałem szereg efektów przestrzennych, które udało mi się zaprojektować, nagrać i odtwarzać. Zabrało mi to w sumie kilka lat i wymagało użycia kilku programów komputerowych i urządzeń audio. Analogiczne efekty przestrzenne można jednakże uzyskać w zupełnie inny i bardziej prosty sposób - mianowicie w ramach eksperymentów z udziałem słuchaczy. Co więcej,  w ten sposób prawdopodobnie można również uzyskać takie efekty przestrzenne, których dotychczas nie udało mi się na całej dostępnej mi aparaturze komputerowej i urządzeniach audio wytworzyć.

Na początku eksperymentu słuchacze zostają podzieleni na dwie grupy:

- wykonawców (min. 8 osób) oraz

- właściwych słuchaczy (ilość osób dowolna).

{do poszczególnych eksperymentów grupy te można wyznaczać naprzemiennie: raz są wykonawcami, raz słuchaczami ponieważ głównym założeniem tych eksperymentów jest, by jak najwięcej osób mogło osobiście doświadczyć poczucia muzyki przestrzennej - otaczającej}.

         Słuchacze siedzą zgrupowani w pobliżu środka sali - ich rola w eksperymencie jest bierna.

Ośmiu wykonawców siedzi w 8 punktach sali w  obszarze zbliżonym do kwadratu - w tych samych, w których rozmieszczone są głośniki realne i wirtualne. Ich pozycje są zgodne z głównymi kanałami obszaru słyszenia, a więc:

 

- z przodu sali siedzą:

nr 1 = LF

   na środku nr 2 = CF

nr 3 = RF

 

- z lewej strony sali  

  nr 8 = SL

SŁUCHACZE

z prawej strony sali siedzi nr 4 = SR

- z tyłu sali siedzą:       nr 5 = RB

  na środku nr 6 = CB,

nr 7 = LB

 

Wykonawcy siedzący w określonych niżej lokalizacjach - wypowiadają po kolei dowolny wyraz lub kolejne sylaby dwusylabowych wyrazów lub wydają dowolne dźwięki.

 

 

ESKPERYMENTY:

 

1. odzywają się po kolei wykonawcy: 1-2-3-4-5-6-7-8 = efekt kwadratu, kilka razy powtarzany         w coraz szybszym tempie daje dodatkowy efekt kręcącego się koła,

2. odzywają się kolejni wykonawcy: kanałów przednich (1-2-3), bocznych (4-8) i tylnych (5-6-7) = efekt 3 linie poziome

3. odzywają się kolejni wykonawcy kanałów: (1-8-7), prawych (3-4-5) = efekt 2 linie boczne

4. odzywają się kolejni wykonawcy kanałów przednich: (1-2-3), tylnych (5-6-7), lewych (1-8-7)       i prawych (3-4-5) = efekt 4 linie

5. kolejni wykonawcy kanałów: razem 2+6, potem 4+8, 2+5, potem 3+7 = efekt linie centralne +

6. kolejni wykonawcy kanałów 1+5, potem 3+7 = efekt linie diagonalne X

7. eksperyment podobny do poprzednich, lecz inna kolejność odzywek wykonawców:

1-2-3-7-6-5-4-8. Wykres graficzny tego efektu ma kształt ósemki

7. dowolne następstwa podanych wyżej wariantów.

8. inna kolejność kanałów: np. parami naprzemiennie itd, itp

Zakładam, że w trakcie przeprowadzania kolejnych eksperymentów - pojawią się ze strony uczestników pomysły nowych ciekawych eksperymentów.