Nowa kwadrofonia
Kwadrofonia??? A cóż to takiego????
Dlaczego po 50 latach od jej początków i około 30
lat po zakończeniu jej stosowania - ktoś próbuje reanimować ten XX wieczny
projekt?
Wiem, że prawie każdy kojarzy nazwę" Kwadro
= cztery", fonia= dźwięk"
- jednak mało kto miał okazję posłuchać płyt kwadrofonicznych na
odpowiednim sprzęcie, a cóż dopiero mówić o poznaniu zasad kwadrofonii.
Zanim więc odpowiemy
na kolejne pytanie: Dlaczego "NOWA KWADROFONIA" - w dużym skrócie
podaję główne założenia kwadrofonii:
Idea
Kwadrofonii – czyli odtwarzanie muzyki
na 4 narożnych głośnikach, które emitują 8 kanałów dźwiękowych
otaczających słuchacza ze wszystkich stron (z przodu, z tyłu i z boków)
- zapewnia słuchaczowi podobne wrażenia słuchowe i
estetyczne, jakie ma muzyk grający w
orkiestrze.
W analogiczny sposób również można ją stosować w wykonaniach muzyki "na żywo" w salach koncertowych.
Ja miałem możliwość słuchania
kwadrofonii przez kilkadziesiąt lat, więc mogę zapewnić, że idea ta jest tak twórcza i fascynująca, że postanowiłem
ją dalej rozwijać pomimo tego,
że
od lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku kwadrofonia praktycznie nie jest już
stosowana.
Po
kilku latach eksperymentów dźwiękowych udało mi się stworzyć bardzo podobny do
niej system wielokanałowego przestrzennego stereo, który nazwałem
Spatial Stereo (Przestrzenne Stereo)
Porównajmy
zatem układ kanałów w Kwadrofonii:
KWADROFONIA SQ/QS według Columbia Records/CBS, Inc. |
||||
1. Lewy przedni LEFT FRONT |
|
2. Środkowy przedni. CENTER FRONT |
|
3. Prawy przedni RIGHT FRONT |
|
SŁUCHACZE |
|
||
8. Środkowy lewy CENTER LEFT |
4. Środkowy prawy CENTER RIGHT |
|||
|
|
|||
7. Lewy tylny LEFT BACK |
|
6. Środkowy tylny CENTER BACK |
|
5. Prawy tylny RIGHT BACK |
i
układ kanałów w Spatial Stereo:
Spatial
Stereo 6.0 autor:
Witold Antoni Ciechanowicz |
||||
1. Lewy przedni LEFT FRONT |
|
2. Środkowy przedni. CENTER FRONT |
|
3. Prawy przedni RIGHT FRONT |
|
SŁUCHACZE |
|
||
8. Boczny lewy [SIDE LEFT] |
4. Boczny prawy [SIDE RIGHT] |
|||
|
|
|||
7. Lewy tylny LEFT BACK |
|
6. Środkowy tylny CENTER BACK |
|
5. Prawy tylny RIGHT BACK |
Kanały z nowymi nazwami
w Spatial Stereo
8. Boczny lewy SIDE
LEFT i
4. Środkowy prawy CENTER RIGHT
Chociaż w obu systemach mamy
osiem kanałów, to ich układ jest inny:
w Kwadrofonii mamy 4 kanały realne
(narożne: 1,3,5, i 7) i 4 kanały wirtualne 2,4,6, i 8 (powstające automatycznie
jako efekt stereo), a do nagrywania i odtwarzania potrzeba bardzo drogiego i skomplikowanego
sprzętu,
w Spatial
Stereo
6.0 mamy
aż 6 kanałów realnych: 1,3,4,5,7 i 8, i tylko 3 wirtualne: 2,9 i 6, a to
dlatego, że nagrywam utwory jako 3 stereofoniczne pliki AUDIO - FRONT, SIDE i
BACK]. Ponadto jest tu nowy kanał nr 9 który znajduje się w samym środku
obszaru słyszenia człowieka.
Kanały 4 i 8 otrzymują nazwę boczne (SIDE), a kanał 9 - nową nazwę - centralny
środkowy.
1
LF left
front - lewy przedni |
2
CF center front - środkowy
przedni |
3
RF riht
front - prawy przedni |
8 SL side
left - boczny lewy |
9
CM center
middle - centralny środkowy |
4
SR side
right - boczny prawy |
7
LB left
back - lewy tylny |
6
CB center back - środkowy
tylny |
5
RB right
back - prawy tylny |
Można spytać: "a po cóż aż tyle
głośników??? Przecież ludzie przeważnie słuchają muzyki tylko na 2
głośnikach?" .
Odpowiedź na to pytanie jest banalnie
prosta: słuchanie muzyki (czy to z płyt, czy na żywo) w systemach
wielokanałowych jest całkowicie zgodne z naturalnym obszarem słyszenia
człowieka, który obejmuje następujące dźwięki:
- dochodzące z
przodu, z tyłu i z obu boków,
- dochodzące z góry
(np. z przelatującego helikoptera),
- dochodzące z dołu
(np. dźwięki poruszającego się metra).
Reasumując: przez całe życie jesteśmy
otoczeni ze wszystkich stron dźwiękami, które odbieramy kierunkowo.
Jeżeli więc sami ograniczamy się do
słuchania dźwięków tylko z przodu - robimy sobie niepowetowaną krzywdę, bo
pozbawiamy się ekscytujących doznań dźwiękowych i estetycznych, których mogą
doświadczać np. muzycy grający w zespołach (orkiestrach). Jako muzyk
(kompozytor, dyrygent, aranżer) grający od 5 roku życia mogę zapewnić, że
doznania te dają nieporównywalne z niczym innym wspaniałe uczucie, czasem nawet
bliskie euforii!
Głównym celem mojej pracy jest
ZAPEWNIENIE SŁUCHACZOM
TAKICH SAMYCH DOZNAŃ DŹWIĘKOWYCH
JAKIE MAJĄ MUZYCY:
- aby każdy słuchacz
mógł poczuć się uczestnikiem wykonania
muzyki,
- aby dystans między słuchaczem, a wykonawcą zmniejszyć
do minimum.
I dlatego też stworzyłem system Spatial
Stereo, który może służyć
m.in. :
1. do nagrywania wielokanałowego
(przestrzennego) muzyki,
2. do konwersji istniejących już nagrań
STEREO na nagrania przestrzenne (od 4 do 9 kanałów).
Dla bardziej rozbudowanych struktur można: stosować Spatial
Stereo 8.0 [to znaczy 12 kanałów
z 8 głośników].
Eksperymentuję również z Spatial
Stereo w 3D: głośniki znajdują
się na podłodze, na suficie i w położeniu standardowym
Systemy eksperymentalne wymagają jeszcze
dopracowania w celu uproszczenia ich i dostosowania do aktualnych możliwości
odtwarzania.
Zapraszam do tego wszystkich chętnych!
Poszczególne wersje
Spatial Stereo zostaną szczegółowo opisane w kolejnych zakładkach.
Spatial Stereo 4.0 na 4 głośniki,
Spatial Stereo 6.0 na 6 głośników,
Spatial Stereo 8.0 na 8 głośników,
Spatial Stereo w 3D na 8 głośników ustawionych
na 3 poziomach: na suficie, na podłodze i w położeniu standardowym
Ponieważ postęp w rozwoju formatów
muzycznych nadal trwa i mimo, że większość nagrań dźwiękowych nadal wykonywana
jest w formacie stereo,
bez przerwy pojawiają się nowe programy komputerowe
oferujące coraz to bardziej wyrafinowane możliwości tworzenia przestrzennych
konfiguracji.
Wydaje się więc, że formaty
te można już nazwać
KAPSUŁĄ DŹWIĘKOWĄ
bo słuchacz jest otoczony dźwiękiem ze wszystkich stron i kierunków. I być może, tak jak dzisiaj chodzimy do kina - w przyszłości będziemy chodzić do specjalnych
SALONÓW MUZYCZNYCH
3D,
w których będziemy delektować się muzyką.
Być może
powstaną one przy Salonach Kinowych, które już mają odpowiednią do tego
aparaturę nagłośniającą.
- . -